top of page
Szukaj

MLS – wszystko, co klient sprzedający nieruchomość powinien o nim wiedzieć

Zdjęcie autora: Piotr z 4UApartmentsPiotr z 4UApartments



MLS jest narzędziem, do którego dostęp mają wyłącznie pośrednicy w obrocie nieruchomościami. Wystarczy, że Państwa oferta zostanie umieszczona w systemie, by po chwili trafiła do prawie 3 tysięcy agentów w całej Polsce. Jak zatem działa MLS? Jakie daje korzyści klientowi?

Czym jest system MLS?

MLS to skrót od angielskiego wyrażenia Multiple Listing System. W Polsce jest znany pod nazwą System Wielokrotnej Wymiany Ofert. Pionierem platform wymiany ofert były biura nieruchomości zlokalizowane na terenie Stanów Zjednoczonych, jednakże system stał się również bardzo popularny w Europie Zachodniej i w bogatych krajach azjatyckich. W Polsce działa kilka platform MLS. Prowadzą je lokalne stowarzyszenia pośredników oraz firmy komercyjne. Jedną z największych jest MLS WSPON, która powstała w 2002 r. pod merytorycznym nadzorem Warszawskiego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami. Aktualnie w systemie zarejestrowanych jest blisko 3000 pośredników.


Czy klient może samodzielnie korzystać z MLS?

MLS jest platformą zamkniętą, co oznacza, że dostęp do niej mają wyłącznie pośrednicy, którzy przystąpili do programu. Dzięki temu znajdują się tam tylko zweryfikowane od strony prawnej, aktualne oferty, od wiarygodnych i sprawdzonych agentów, a transakcje mogą być przeprowadzane szybko, sprawnie, bezpiecznie i za dobrą cenę.

Jak działa MLS?

Do systemów wspieranych przez stowarzyszenia mogą przystąpić wyłącznie agenci, którzy wykonują czynności pośrednictwa zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce, oraz mają wykupione obowiązkowe ubezpieczenie OC. Trzeba podkreślić też, że agenci biorą pełną odpowiedzialność za umieszczone ogłoszenia. Są zobowiązani do zebrania i zweryfikowania informacji dotyczących oferowanej nieruchomości, a w szczególności do dokładnego zbadania jej stanu prawnego.

Przedstawiciel biura nieruchomości, zanim zamieści ofertę na platformie, powinien obejrzeć nieruchomość i przygotować szczegółowy jej opis. Bezwzględnym warunkiem dołączenia oferty do bazy, jest podpisanie z właścicielem umowy na wyłączność. Samo korzystanie z platformy, jest zbliżone do funkcjonowania innych serwisów ogłoszeniowych. Pośrednik, tak samo musi wpisać pełne informacje o sprzedawanej nieruchomości, wstawić zdjęcia, załączyć link do filmu z prezentacją oraz wirtualnego spaceru po nieruchomości. Dodatkowym obowiązkiem jest konieczność wpisania danych dotyczących umowy z klientem oraz określenie podziału prowizji z biurem współpracującym, które znajdzie kupca. Zatwierdzone przez agenta ogłoszenie pojawia się natychmiast w bazie danych a następnie trafia do newslettera, który jest rozsyłany do wszystkich użytkowników (blisko 3000 agentów nieruchomości).


Dlaczego przy MLS są obowiązkowe umowy na wyłączność?

W MLS znajdują się tylko oferty w ramach umów z klauzulą wyłączności. Oznacza to, że klient powierza sprzedaż lub wynajem swojej nieruchomości wyłącznie jednemu agentowi; w takim przypadku właściciel nieruchomości nie może sprzedać samodzielnie swojego mieszkania, zawszeć kolejnej umowy z innym biurem (przez czas trwania umowy zamkniętej) oraz wystawiać oferty w innych serwisach ogłoszeniowych. Pomimo, że na pierwszy rzut oka taka umowa mogłaby wyglądać na mało korzystną dla Klienta sprzedającego to okazuje się bardzo pożądana dla obu stron. Pośrednik bowiem z góry wie, że po wywiązaniu się z kontraktu i sfinalizowaniu transakcji dostanie określonej wysokości wynagrodzenie, a klient sprzedający dostaje w zamian najlepszą, indywidualnie dopasowaną do jego potrzeb strategię sprzedaży.

Ponieważ agent pośredniczący ma pewność, że zostanie wynagrodzony za zrealizowaną transakcję może dodatkowo zlecić wyszukanie potencjalnego nowego nabywcy nieruchomości innym biurom współpracujących w ramach MLS, oferując jednocześnie podział prowizji z agentem obsługującym klienta poszukującego.


Czy jest inna droga?

Drugą formą współpracy właściciela z pośrednikiem jest tzw. umowa otwarta. Tutaj klient udziela zgody na reprezentowanie jego interesów przez danego Agenta, przy czym takich umów może podpisać nawet kilkadziesiąt. Przy tego typu umowie, każdy agent może umieścić ofertę w dowolnym serwisie, ale nie może wprowadzić oferty do MLS (przez co zasięg oddziaływania i dotarcia do klienta końcowego - pomimo jednoczesnego zaangażowania wielu biur nieruchomości - może okazać się nie wystarczająca do szybkiego znalezienia klienta zainteresowanego nabyciem danej nieruchomości..)

Jakie korzyści daje przystąpienie do MLS?

Oferty, które trafiają do systemu, od razu są widoczne dla wszystkich jego użytkowników. Agenci współpracujący w ramach programu mogą wstawić ofertę nieruchomości na swoją stronę i proponować zainteresowanym klientom. Ponadto informacje o nowych ogłoszenia są codzienne wysyłane do wszystkich pośredników w formie newslettera. Szeroki, wielokanałowy dostęp do ofert, zwielokrotnia i przyspiesza szanse doprowadzenia transakcji sprzedaży nieruchomości - za cenę oczekiwaną przez właściciela nieruchomości.


OFF Market


Umieszczenie oferty w systemie MLS to też idealne rozwiązanie dla klientów, którzy chcą sprzedać swoją nieruchomość cicho bez rozpowszechniania tej informacji w sieci. Platforma umożliwia sprzedaż Off Market, czyli umieszczenie oferty tylko w MLS, bez jej publikacji w serwisach internetowych. Takie ogłoszenia są również gratką dla osób poszukujących bowiem pośrednik, który współpracuje z MLS, może zaproponować nabywcy nieruchomości, których ten nie znalazłby w normalnym trybie.


Co jeszcze daje MLS?

MLS to również archiwum sprzedanych nieruchomości. Pośrednicy po zakończonej transakcji, zamieszczają w ofercie informacje m.in. o cenie transakcyjnej oraz sposobie finansowania zakupu nieruchomości, dlatego też baza MLS jest unikatowym źródłem danych sprzedażowych i pomaga w wycenie sprzedawanej nieruchomości..

Agent w jednym miejscu ma dostęp do cen ofertowych i transakcyjnych, zdjęć oraz opisów sprzedanych i wynajętych nieruchomości z najbliższego sąsiedztwa oferowanej nieruchomości,.

W MLS są zamieszczone również dane statystyczne, dzięki czemu agent prowadzący nieruchomość może szybko i profesjonalnie oszacować realną wartość nieruchomości i zestawić ją z oczekiwaniami klienta - a wiadomo, że zarówno domy, jak i mieszkania z trafnie wyznaczoną ceną ofertową sprzedają się zdecydowanie szybciej przy cenie transakcyjnej często przekraczającej wyjściową cenę nieruchomości.


Kommentare


bottom of page